SEO; Search Engine Optimization. Of terwijl zoekmachine optimalisatie. - Ambytious
Nieuwsbrief #1
10 maart 2021
Nieuwsbrief #1
10 maart 2021
Toon alles

SEO; Search Engine Optimization. Of terwijl zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie.

SEO; Search Engine Optimization. Ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Er zijn ontzettend veel artikelen over SEO geschreven en online te vinden. Toch wil ik graag met jullie mijn kennis hier over delen. In de rest van dit stuk heb ik het over Google omdat dit de meeste gebruikte zoekmachine is, en andere zoekmachines qua algoritme altijd een beetje achterlopen op Google. Doe je het voor Google goed? Dan doe je het voor de rest ook goed.

Laatst lanceerde ik 2 nieuwe websites ongeveer tegelijkertijd. Van beide klanten kreeg ik binnen een week of 2 te horen. Ik ben niet vindbaar in Google. Dat verbaasde mij dus ik ben samen met mijn vriend (hij voor zijn eigen website pmalifestyle.nl) op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan en hoe we dit kunnen verbeteren. Tenslotte is mijn eigen website goed vindbaar en heb ik alles gedaan wat ik heb geleerd.

Uit onderzoek blijkt vooral:

  • Het duurt bij Google tot 2 maanden om jouw website te zien. Wanneer jouw website dus net live is, is deze helemaal nog niet te vinden.
  • Google verandert regelmatig het algoritme. De kennis die ik had, was verouderd.

Regelmatig nieuwe content plaatsen

Het nieuwe algoritme werkt een beetje zoals die op social media, je geeft je website regelmatig aandacht en je plaatst regelmatig nieuwe dingen. Dan kom je hoger te staan in Google. MAAR dat is maar een klein onderdeel.

Teksten optimalisatie

De meeste informatie haalt Google uit de teksten. Dus ik kan een prachtige website maken. En oudere site met een betere vindbare tekst zal toch hoger uitkomen.  Deze vindbare teksten zijn niet altijd even lekker te lezen. Ze zijn namelijk gebaseerd op een “Keyphrase”. Dit is DE regel waar mensen op zoeken, en waar deze pagina dan op gevonden word. Mijn vriend is ondertussen fantastisch goed geworden in het gebruiken van “Keyphrases” dus ik ga een pagina van hem als voorbeeld gebruiken namelijk: https://www.pmalifestyle.nl/afvallen-door-gezond-eten/ .

De “Keyphrase” op deze pagina is; “Afvallen door gezond eten”. Deze “Keyphrase” moet letterlijk minimaal 2x in de tekst voorkomen, waaronder in een kop. (bij voorkeur een H1). In het voorbeeld is het de titel van de pagina, hij start de eerste alinea en in de laatste kop wordt de “Keyphrase” opnieuw genoemd.
De tekst is prima te lezen maar valt dus nogal wat in herhaling. Dit is omdat deze tekst puur voor Google is geschreven. De pagina staat niet in het menu, en is verder niet op de website te vinden.

Iemand Googled op “ik wil afvallen door gezond eten want ik wil niet sporten”. Grote kans dat Google deze pagina laat zien. YOAST zegt in ieder geval dat de tekst perfect is. (Later  meer over YOAST).

Als je dan nu denkt van heyyyy dat is leuk ik ga het eens testen. Mooi niet dat PMA Lifestyle bovenaan komt te staan. Waarom niet? Omdat andere websites ook geoptimaliseerde teksten hebben geschreven. Deze websites hebben al hogere bezoekersaantallen. En Google probeert te laten zien wat het beste resultaat is. Google zal een bekende website met dagelijks duizenden bezoekers eerder als een goed resultaat zien als een vrijwel onbekende website met 0 tot 100 bezoekers per dag.

Om hoger op te komen kan je kiezen voor een “Keyphrase” die unieker is, maar hier moet dan wel op gezocht worden. Of als jij met mensen uit de buurt werkt. Door een plaatsnaam in de tekst te plaatsen. Bijvoorbeeld “Afvallen door gezond eten in Oud-Beijerland”.
De tekst wordt er niet leesbaarder op, maar dat is ook niet je bedoeling. Jouw bedoeling is om mensen naar je website te krijgen (ook wel landingspage genoemd). Daarna gaan ze in het menu door naar andere pagina’s die waarschijnlijk minder SEO vriendelijk zijn maar wel een stuk meer mens vriendelijk.

Is je tekst goed? Kopieer en plak hem maar 10x op nieuwe pagina’s en verander de plaatsnaam naar plaatsten in de omgeving.  Tenslotte wil jij ook best klanten ontvangen van het naastliggende dorp.

H1, H2 en H3’s

In het bouwen van website gaat automatische styling mee. Zo ook de kopteksten. H1 wordt als belangrijkste gezien. Deze is dus het grootst. H2 is iets kleiner ect. H5 en H6 zijn vaak kleiner dan de gewone tekst. Naast de styling vindt Google de H1 nu ook het belangrijkste. Zet hier dus de informatie in waarop jij gevonden wilt worden. Een H1 mag je maar 1x op een pagina gebruiken! Daarna de belangrijkste is een H2, deze mag je 3 keer gebruiken. Gebruik je de H1 of H2 vaker dan krijg je “strafpunten” van Google. De H3 mag je onbeperkt gebruiken, de informatie die hier instaat wordt als Google nog steeds als enigszins belangrijk gezien.

Alt teksten bij afbeeldingen

Google kijkt niet alleen naar teksten. Google houd ook enorm van afbeeldingen. Maar, Google kan niet zien wat er op een afbeelding staat. Dit moet je Google dus zelf vertellen.

In WordPress kan je dit doen door in de “achterkant” in het linker menu naar “Media” te gaan. Klik een foto aan en beschrijf de foto in het kort in het blok “Alternatieve tekst”.  Zet in de titel jouw “Keyphrase” en in de beschrijving een stukje tekst met je “Keyphrase” en wat andere informatie over de foto of waar je op gevonden wilt worden.

Vul het “Onderschrift” NIET in. Grote kans als je hier wat invult dat het op de website komt te staan en we doen dit voor Google, niet voor de mensen.

Mooi voordeel overigens, voor mensen die slecht kunnen zien en een voorlees programma op hun computer hebben staan. De Alt tekst (Alternatieve tekst) wordt ook voorgelezen door dat programma.

Links op andere websites

Misschien heb je de vraag al eens ontvangen; “Zullen we linkjes ruilen?”.  Ik weet niet of dat nou de beste manier is, maar er zit zeker een goede reden achter. Als jouw website wordt genoemd op een grotere/populairdere/beter vindbaardere website trekt die grotere website jouw website mee omhoog in Google. Hoe vaker je wordt genoemd, hoe meer mensen je dus kennen en hoe liever Google jou laat zien.

Bijvoorbeeld pmalifestyle.nl is aangesloten bij een beroepsvereniging. Op de website van de beroepsvereniging is het mogelijk om jouw eigen website te plaatsen. Dit is een grote populaire website met veel informatie, dat vindt Google erg leuk. En Google vindt het dus ook leuk dat jouw link hier op staat.

De keerzijde en waarom linkjes ruilen niet altijd een goed idee is. Als jouw link op een slechte website komt te staan. Een die weinig wordt bezocht of niet door Google wordt gewaardeerd. Of zelfs één die spam verzend. Dan heeft dat negatieve invloed op de plek waar jij in Google komt te staan.

YOAST plugin SEO

Zo dan! Dat was veel informatie. We zijn bijna klaar hoor. Op vrijwel alle websites die ik heb gebouwd heb ik de YOAST SEO plugin geïnstalleerd (als dit niet het geval is, neem dan contact met mij op). YOAST helpt heel erg veel voor al deze Google dingen. Hij maakt bijvoorbeeld automatisch een sitemap aan. Zodat Google weet wat er allemaal bij jouw website hoort.  Ook staat hij onderin elke pagina om te vertellen of je jouw pagina Google proof hebt opgebouwd.

Zo kan je YOAST gebruiken:

Vul bij “Focus keyphrase” jouw keyphrase in.  De “Slug” is de link / het webadres naar die pagina. En de “Meta-beschrijving” is het eerste wat mensen in Google zien.  Hiermee kan je mensen naar jouw website ‘lokken’. Want ook al sta je helemaal boven aan. Mensen moeten nog wel geïnteresseerd raken in jouw website en denken hier te vinden wat ze zoeken. De “Meta-beschrijving’ is als het ware jouw mini advertentie waardoor mensen enthousiast moeten worden en op jouw link klikken om naar jouw website te gaan.

Het gekleurde balkje eronder geeft aan of de lengte van jouw “Meta-beschrijving” goed is.

Aan de rechter kant kan je een uitgelichte afbeelding toevoegen. Deze afbeelding is vaak te zien als je een link doorstuurt. Daarnaast kan je bij deze afbeelding ook weer Alt teksten toevoegen.

Klik hierna “SEO-analyse open” (weer onder Yoast SEO).
Hier zie je allemaal bolletjes staan. Groen is goed, oranje kan beter en rood moet echt wat aangedaan worden! Wanneer de overall SEO score volgens YOAST groen is dan is een rood bolletje geen probleem. Ook dit werkt allemaal een stuk beter bij een blog of een landingspagina dan op een gewone website. Op mijn eigen website is het alleen maar rood en oranje. Waarom? Omdat ik met een “Page builder” werk. Dat is een soort blokken opbouw. Maar YOAST kan niet altijd goed zien wat er in die blokken zit.

Probeer zo veel mogelijk in te vullen en bolletjes groen te maken. Meer bedenk, deze website blijft voor mensen en niet voor Google. Speciaal voor Google kan je het beste landingspagina’s maken.

YOAST Leesbaarheidsanalyse

Naast dat YOAST naar SEO kijkt geeft die ook een inzicht op de leesbaarheid van je tekst (het 2e bolletje). Hier kan je zien hoe leesbaar je tekst is. Door de aanwijzingen van YOAST te volgen kan je zo gemakkelijk een tekst schrijven die prettig te lezen is.

Blogs

Blogs werken dus fantastisch voor Google. Het is nieuwe, actuele content.  Je kan de tekst zo schrijven dat deze (bijna) optimaal is voor Google en ook nog goed te lezen is. Je kan afbeeldingen toevoegen, met daarin allemaal informatie verstopt in de Alt tekst en de beschrijven. En over een jaar kan je gemakkelijk ongeveer de zelfde informatie in iets andere woorden delen. Daarnaast kan je een blog delen op social media waardoor mensen weer eens op je website terecht komen. En als de inhoud van jouw blog echt goed is, wordt deze ook gedeeld door mensen (dat worden heel veel linkjes naar jouw pagina ineens).

Alles hierboven is de basis van SEO. Als je alles wilt optimaliseren op je website is het aan te raden een zoekwoorden analyse te laten doen en al je teksten door een SEO tekstschrijver te laten maken. Dit is niet iets wat ik kan doen, je hebt zojuist letterlijk AL mijn kennis over SEO gelezen namelijk. Wel kan ik je in de juiste richting sturen om dit te laten doen.

Comments are closed.